Să nu mori vinerea, Ma Dame!

“Să nu mori vinerea” este titlul unui reportaj scris de prin anii “90, care vorbea despre  drama unei femei giurgiuvene căreia soțul i-a murit vinerea, a fost adus la morgă dimineața iar unicul medic legist era plecat la mare și urma să vină marți. Ce să facă familia vineri, sâmbătă, duminică și luni,  fără mort? Vă dați seama?!

…Dar, nu despre drame e treaba acum, aici, ci despre titlurile din presă. Astăzi, un asemenea titlu ar fi de neînțeles. Este la modă: „A MURIT și zace la morgă!”  Sau: „Catastrofă: familia dă în judecată Guvernul! Jos PSD/ PNL… UE!”- urmând ca eventual să afli, până la final- dacă nu cumva în serialul 2, care este cauza dării în judecata ce invocă, irevocabil, Guvernul picat sau nepicat la moținea de cenzură.

DEZASTRU, E PRĂPĂD, A MURIT, CATASTROFĂ și SCANDAL sunt sintagmele ce astăzi ASIGURĂ cea mai mare audiență, comform cu tehnica, tactica și strategia a ceea ce mai reprezintă presa locală sau națională. Mă abțin să spun ce înseamnă asemenea audiență, dar lumea crede că dacă ai așa ceva, ești jurnalist bun. De ce? Păi, dacă a murit vaca lu’ nea Gică și tu nu scrii “DEZASTRU” , ești un prost, n-ai priceput nimic, chiar dacă „Nea Gică” e SA și are 300 de vaci elvețiene. Cum să moară vaca așa, fără ca lumea să simtă care e treaba? NU cumva să scrii „TRISTEȚE în familia cutare”, în loc de “E PRĂPĂD!” Ai fi deja un idiot incompetent, chiar dacă, din cei 3 copii ai familiei, al treilea a luat doar premiul doi la școală. “A MURIT” este valabil, fără probleme, si când el sau ea doar se pare că a murit (așa redactează și astăzi o …ageră agenție națională de presă- El sau EA, chiar dacă este vorba despre Newton sau Ecaterina Teodoroiu. Aia cu buzele umflate e categoric numai “vedeta Drăgnuțanca”, altfel nu pricepe lumea și se duce dracu’ audiența).  

 …Ar mai fi de spus că, de prin anii 2000 presa nu se mai ocupă cu certitudini, ce atâta treabă!, nu e deajuns să avem păreri? NU mai contează că n-a murit, că, dacă e mort, e deja SCANDAL. A murit da’ n-a murit!! Șo pă ei, în serial! Deci, titlul de bază e “SE PARE CĂ A MURIT!” , o subtilitate a genului care permite transformarea unei știri în foileton. “Să nu mori, Darie!” a devenit între timp un imperativ care evită orice formă de negație: SUGE-O , RAMONA! Dar, ne-am luat cu vorba și am trecut deja la literatură- un gen ciudat, o chestie inutilă în care trebuie să scrii mult și e nașpa rău, mai ales că n-are lumea timp și că nu-ți dă nimeni bani.

Despre golăniile spuse pe la tv si prin ziare, care  sunt acceptate sau aplaudate și astfel, golănia asta a lor devine a nostră, este publică și legitimată, ar fi foarte multe de spus.  Da’, vorba la unii, mai are lumea treabă!

 Închei doar cu speranța că ne aflăm doar în vinerea jurnalisticii românești, într-o săptămână în care ar mai urma sâmbătă și duminică. Jurnaliștii adevărați tocmai atunci produc cele mai bune materiale- este demonstrat statistic. Numa’ că la noi sâmbăta se chefuiește și duminică se zace, contemplând prefacerea care va să fie de luni.

Să nu mori vinerea, Ma Dame! E zi de post…

Un comentariu scris și asumat de Gelu BREBENEL-2020

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.